System zapobiegający poślizgowi kół, znany jako ASR (Acceleration Slip Regulation), odgrywa kluczową rolę w zwiększaniu bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. Mimo jego znaczenia, wielu kierowców nie jest świadomych, czym jest ten system i jak on działa, a także jak różni się od programu stabilizacji toru jazdy ESP (Electronic Stability Programme).

ASR działa poprzez monitorowanie prędkości obrotowej kół samochodu. Dzięki specjalnym czujnikom, system jest w stanie wykryć, kiedy prędkość kół przekracza ustalone normy, co może doprowadzić do utraty przyczepności. W takim przypadku ASR aktywuje się, hamując koła, co może być realizowane na różne sposoby, w zależności od producenta samochodu. Może to być na przykład przez użycie hamulców, co jest bardzo skuteczne, lub przez przymknięcie przepustnicy, co jest mniej skuteczne i ma wydłużony czas reakcji.

ASR jest szczególnie użyteczny w różnych sytuacjach, takich jak pokonywanie wzniesień, ruszanie na śliskiej nawierzchni, gwałtowne przyspieszanie, czy jazda przez ostre zakręty, zwłaszcza na mokrych, oblodzonych, lub ośnieżonych drogach.

Chociaż producenci samochodów zazwyczaj nie zalecają wyłączania ASR podczas zwykłej jazdy, można to zrobić, najczęściej za pomocą przycisku na desce rozdzielczej. Wyłączenie ASR może być przydatne podczas jazdy na torze wyścigowym, gdzie doświadczeni kierowcy mogą kontrolować poślizg, lub w trudnych warunkach terenowych, takich jak głęboki śnieg, błoto, czy piasek. W sytuacji, gdy samochód utknął w takiej nawierzchni, wyłączenie ASR może ułatwić wydostanie pojazdu.